Pytanie podstawowe, do czego będziemy potrzebować tego obiektywu? Od tego zależy wybór ogniskowej oraz to, czy kupimy uniwersalny zoom czy obiektyw stałoogniskowy. Kolejne pytanie jaką kwotą dyskponujemy na zakup oraz czy jest nam niebędny autofokus. Jak podejść do tematu w dalszej części artykułu.
Ten obiektyw powinien być cool jak mawiają angole. Znaczy się fajny. Ale też dobry jakościowo, choć nie musi być od brzegu do brzegu. Najczęściej osoba portretowana znajduje się albo w centrum kadru albo ostrość jest ustawiana na jedne z mocnych punktów. Reszta zdjęcia celowo ma pozostać nieostra. Stąd nie musimy wymagać od obiektywu idealnej ostrości od centrum kadru po same brzegi.
Taki obiektyw powinien być ostry od brzegu do brzegu. Jasność obiektywu nie ma takiego znaczenia jak jego ostrość i rozdzielczość, czyli ilość możliwych do odwzorowania linii przypadających na mm. Różne testy podają różne zakresy rozdzielczości, stąd jeśli sprawdzamy rozdzielczości obiektywów, dobrze jest porównywać z innymi w ramach jednego portalu z testami. Wtedy wiemy, że testy wykonano w ten sam sposób i widzimy realne różnice między obiektywami.
W zasadzie powinien spełniać podobne wymogi jak obiektyw do architektury. Tu jednak możemy sobie pozwolić na nieco większe zniekształcenia dystorsyjne. Nie będzie ich bowiem widać na trawie, drzewach itd, gdyż w przyrodzie raczej nie występują idealnie proste linie.
Jaki to obiektyw do wszystkich zastosowań ? Albo 35mm stałoogniskowy albo 24-70mm. Dla czego? Ponieważ 35mm jest w miarę szerokim kątem, a jeśli podejdziemy blisko i mamy obiektyw o jasności 1.4 / 1.8/ 2.8 to można uzyskać w miarę płytką głębię ostrości. Po przymknięciu przysłony do f8 lub f11 uzyskujemy dużą głebię osrości.
Aj waj ... Wacle nie łatwa sprawa. Są to najdroższe obiektywy, ponieważ muszą spełnić specyficzne wymagania. Takie obiektywy mogą kosztować nawet 30-50 tyś zł.
Nie mniej jednak jeśli nie pracujemy dla BBC czy Georga Lucasa, to możemy sobie pozwolić na coś tańszego z niewiele gorszą jakością.
To specyficzny typ obiektywu pozwalający na robienie zdjęć z bardzo bliskiej odległości. Na ogól te konstrukcje mają 95mm / 100// lub 180mm. Są też obiektywy o ogniskowych 50mm/ 60mm. Ich cechą charakterystyczną jest niezwykła ostrość - im ostrzejszy tym lepiej wychodzą na zdjęciu fragmenty roślin czy owadów. Można za ich pomocą robić również zdjęcia portretowe.
To dość kosztowna zabawka. Potrzebujemy obiektywu o ogniskowej co najmniej 400mm / 500mm /600mm. Dobre szkłą w tym zakresie ogniskowych,a an dodatek wyposażone w stablizację obrazu są bardzo drogie. MOżna poszukać straszych manualnych modeli szkieł. Na ogół jednak nie dorównją one jakością nowoczesnym tele obiektywom.
Pod tym pojęciem kryją się przeróżne konstrukcje znajdujace dziwne i dziwaczne zastosowania, takie jak obiektywy do panorma 360 stopni, celowo zniekształcające zdjęcia czy stara optyka sprzed wielu wielu lat.
Ponieważ obiektywy kosztują niemało, warto starannie przyjrzeć się obiektywom będącyn w polu naszego rażenia. Na odpowieni dobór obiektywu poświęcam 1-3 dni, w zależności od ilości informacji które chcę zgromadzić na jego temat. Jak to zrobić, w dalszej części artykułu.